۹ مهر ۱۴۰۳، ۲۰:۰۲

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

افزایش سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی

افزایش سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی

تبریز-مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت پسته استان حدود ۳ هزار هکتار است که شامل۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغات بارور و ۸۷۰ هکتار باغات غیر بارور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: با بالا رفتن EC آب و خاک‌های زراعی استان آذربایجان شرقی و نیز پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی استان در سالهای اخیر، سطح زیر کشت پسته در استان نیز افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری این محصول و نیز تحمل نسبی به شوری بالای خاک، آب و کم آبی در تبدیل اراضی کم بازده به مناطقی با بهره وری بالا و در جایگزینی محصولات پرآب بر با این محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جعفرنژاد ادامه داد: شهرستان‌های اسکو، مرند، جلفا، آذرشهر و خسروشهر جز شهرستان‌های پیشرو در کشت و کار پسته هستند.

وی تولید کل پسته در استان را ۲ هزار و ۴۵ تن و متوسط عملکرد منطقه را حدود یک تن در هکتار اعلام نمود و افزود: از دلایل عملکرد پایین باغات پسته استان نسبت به سایر استان‌ها می‌توان به جوان بودن درختان پسته اشاره کرد به طوری که قسمت اعظم درختان پسته موجود در سن ۱۲ سالگی هستند که هنوز با باردهی اقتصادی فاصله دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه در اردیبهشت ماه به دلیل بارندگی‌های زیاد و بالا بودن رطوبت نسبی هوا، با ایجاد اختلال در تلقیح درختان، موجبات به وجود آمدن خساراتی در کیفیت و کمیت محصول را فراهم می‌کند.

جعفرنژاد گفت: عمده ترین ارقام مورد کشت در استان رقم‌های احمدآقائی و اکبری است، هرچند بقیه ارقام مانند کله قوچی، اوحدی، شاه پسند نیز در باغات استان کشت می‌شود. پایه‌های مرسوم استان بادامی زرند و پسته وحشی است، البته توسعه پایه‌های پر رشد امریکایی مانند UCB۱ در استان از لحاظ مقاومت به سرما نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

وی ادامه داد: آفت کلیدی پسته در منطقه پسیل است که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی طغیان کرده و باعث خسارت‌های زیادی از جمله ریزش میوه، برگ و کاهش عملکرد در محصول شده است. تلاش کارشناسان حفظ نباتات در راستای کاهش استفاده از سموم و مبارزه آفت با کارت زرد و صابون‌های حشره کش است.

جعفرنژاد افزود: در استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۱۸ مرکز فرآوری پسته وجود دارد که از این تعداد ۶ مورد دارای خط کامل فرآوری با ظرفیت روزانه ۶ تن در ساعت و بقیه به صورت نیم خط یا خانگی اقدام به فرآوری می‌کنند که برای جلوگیری از تر فروشی نیاز است مراکز فرآوری افزایش یابد.

کد خبر 6242111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha